24 juli de eerste kilometers (Irun - Pasaia) - Reisverslag uit Pasaia, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu 24 juli de eerste kilometers (Irun - Pasaia) - Reisverslag uit Pasaia, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu

24 juli de eerste kilometers (Irun - Pasaia)

Door: thuisfront

Blijf op de hoogte en volg lyanne

24 Juli 2015 | Spanje, Pasaia

Gisteren bericht ontvangen (omdat er geen Wi-Fi aanwezig was hier een kort verslag):

Na een nacht in de trein gereisd te hebben, arriveren we om 09.30 uur in Irun. Dit is tevens het beginpunt van onze pelgrimsroute.
Waar we het meest naar verlangden hebben we eerst gedaan, nml een kop koffie en een sigaretje erbij. Irun is best een drukke plaats, zoeken naar een stempel was niet zo moeilijk. De kerk was vlak bij en in ons boekje stond precies uitgelegd hoe we deze konden krijgen. Een stempel halen bij de pastoor, die zijn kantoor had in een gebouw naast de kerk. Een hele aardige gepensioneerde pastoor, die heel goed frans sprak en via een stadskaart ons de weg wees om op de camino te komen en vervolgens de stad uit. De eerste kilometers zijn gezet. Irun loop je uit en je komt in een wat moerassig gebied. Even doet mij dit herinneren aan Lissabon uitlopen. Lissabon uitlopen was zeker geen pretje, omdat hier volop muggen op ons afkwamen. Ik kan zeggen dat dit nu niet het geval was, terwijl het toch erg moerassig was. Even later staat er een kerk "Virgin-Gualuopa", de deur is open en we gaan even binnen kijken. De tweede stempel kunnen we hier vragen. Het is niet te geloven maar ons wordt gezegd dat de stempel van deze kerk tot 3 keer toe gestolen is, en dat ze maar geen stempel meer kopen. Hoe erg kan het zijn? Wel zet hij een signature van deze kerk. Op de achtergrond klinken mooie Maria liederen. We gaan even zitten, willen een kaarsje opsteken, (muntje in een gleuf en een lampje gaat branden, niet ons ding) toch gooien wij er een muntje in en deze gaat niet branden. Onder het motto een donatie voor de kerk dan maar, zijn we doorgelopen. Een schitterende weg volgt. Over een bergkam met rechts het uitzicht op zee en links de picos de Europe. Een zware, maar zeker de moeite waard route. Op de 1e wandeldag 16 kilometer afgelegd. We blijven slapen in een herberg boven op een heuvel, achter een kerkje. Een geweldig uitzicht op de baai en de haven. De herberg heeft 14 bedden. Zelfs een heel gezin uit England. Vader, moeder en 4 zonen. Een stel uit NL en 3 jonge meiden uit Duitsland en 1 uit Noorwegen. Eerste nacht in een stapelbed.