21 augustus - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu 21 augustus - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu

21 augustus

Blijf op de hoogte en volg lyanne

21 Augustus 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Even over gisteravond. De rugzak weggebracht naar het seminair. Waar wij slapen. Een imposant gebouw zoals te zien is op de foto. Hier hebben wij 6 jaar geleden ook geslapen. Goed om hier weer te zijn. Heerlijk een douche genomen, na 2 dagen niet gedouched te hebben, geen overbodige luxe. ;)
Spullen neergezet, bed opgemaakt, de was gedaan, alles in de plooi, toen weer de stad in. Om half 8 de mis in de Kathedraal meegmaakt. Wat we niet wisten, dat er een poolse pelgrim aanwezig was als priester ? Door hem hebben wij de communie uitgereikt gekregen. Wij kwamen hun regelmatig onderweg tegen. Dit was onze ontmoeting vanuit een andere positie. Naderhand toen Deb en ik erover spraken, had dit op ons allebei een indruk gemaakt. Een kippevel momentje gebracht. Na de mis, hebben wij de groep uit polen nog gesproken en afscheid van hun genomen, zij gaan vandaag weer terug.
We hadden na de mis afgesproken met wat pelgrims om wat te gaan eten in de stad. Één pelgrim woont in Santiago zelf. Hij wist waar wij goed konden zitten en eten. Typisch eten uit Galicie. Omdat wij zo gewend waren om om 10 uur terug te moeten zijn in de herberg, dachten wij dat dit nu ook het geval was. Dus 10 voor 10 racen naar het seminair. Blijkt dit niet zo te zijn, maar 12 uur. Aangezien het 15 minuten lopen is naar het centrum, besluiten we om niet terug te gaan maar beneden in de enorme eetzaal waar ook een supermarktje bijzit, een fles wijn te halen met een snack en zo onze dag met z´n tweeen op onze manier af te sluiten.
Even naggenieten van deze bijzondere dag weer.
Vanmorgen hadden we afgesproken met de pelgrims van gisteravond, waarmee we gegeten hadden, om nog te gaan ontbijten. We hebben ons verslapen. Oepssss. Om kwart voor negen lopen we voor de kathedraal op zoek naar het cafeetje waar hun zouden zitten, niet kunnen vinden. Een smsje Sorry sisters, we have to go! Zij lopen verder naar Finisterre. Op dat moment komen we de vrijwilligster tegen van het genootschap en zij geeft ons een tip om in het hele luxe hotel aan het plein, om voor 9 uur een gratis ontbijt te halen. Dit is voor de eerste 10 pelgrims die aanwezig zijn. We proberen er te zijn, en het lukt ons om dit te krijgen. Een gratis ontbijt in een super luxe hotel. Wat een expirimence! Wat helemaal mooi was, dat er onder de 10 pelgrims ook een stel was die we helemaal aan het begin van de Camino del Norte hebben ontmoet. Het was weer een bijzondere ervaring om mee te maken. Je voelt je echt weer heel klein als je in zo´n super luxe hotel met een 10 pelgrims binnen loopt om een gratis ontbijt te halen. Eenmaal binnen, in een heel gemoedelijk klein kamertje/keukentje samen tot de mooiste gesprekken komt onder elkaar, heeft dit ook weer iets wat zo op je pad komt.
Nu gaan we ons opmaken en voorbereiden met de laatste inkopen, kaarsen aansteken, rituelen volgen in de kathedraal, nog een mis bijwonen, avond afsluiten met een eten ergens en daarna.... we gaan het meemaken morgen

Een en ander gaan we bij thuiskomst aanpassen/aanvullen/ fotoos bijplaatsen. Voor nu stoppen we met wifi en internet. We gaan genieten van onze laatste avond.

Heel veel groetjes vanuit Santiago de Compostella.

• 21 Augustus 2015 - 18:01

Sjaak Mostert:

Goede en veilige reis naar huis. Tot horens Sjaak M.

• 22 Augustus 2015 - 16:41

Luc Gheldof :

Proficiat zusjes ,
    jullie hebben het gehaald .
    Ik wens jullie het allerbeste in jullie verdere leven.
    Houd de moed erin .
    Een pelgrimvriend met een lange grijze baard o p 3 dagen van Compostela.

• 23 Augustus 2015 - 09:06

Debby:

he luc, we hadden je nog wel gevolgd, zagen dat je in Lugo een rustdag hebt genomen, wat een mooie stad is dat he
    we hadden nog wel een berichtje geschreven, maar volgens ons was die niet opgeslagen!! alles via die kleine telefoon is soms moeilijk!!
    We vonden het fijn je te mogen ontmoeten, elkaars verhalen aan mogen horen/delen, geweldig doel waarvoor je loopt,
    We hebben het onderweg vaak over je gehad!! Hadden nog een klein beetje gehoopt je in Santiago tegen te komen, we zijn een paar pelgrims tegen gekomen van de camino del Norte! erg bijzonder dan, wij zijn nu weer gisteren thuis gekomen, veilig terug bij de familiie,
    niet te hoeven zoeken naar een slaapplekje en na 4 weken je slaapzakje s,morgens in vouwen is dit wel even wennen om dat niet meer te hoeven doen...haha
    We hebben een geweldige tijd gehad, kunnen er goed op terug kijken!

Luc we wensen jullie nog een fijne tijd toe, geniet nog van alles om je heen en wie weet komen we elkaar nog eens tegen in de toekomst... we blijven je nog wel steeds volgen..
    lieve groetjes debby en lyanne