28 juli groetjes vanuit gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu 28 juli groetjes vanuit gernika - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu

28 juli groetjes vanuit gernika

Door: Debby en Lyanne

Blijf op de hoogte en volg lyanne

28 Juli 2015 | Spanje, Gernika-Lumo

27 juli:
Vandaag verlaten we Zarautz. In Zarautz zijn we, voor we vertrokken, naar een mis geweest bij de nonnen. Een van de vrijwilligsters van de herberg, vertelde ons dat dit speciaal was. Een kleine kerk wat druk bezocht werd. De stad verlaten we, door een steigend weggetje. Zo steil dat het zeker pittig is, zo vroeg in de morgen. Het is zondag, dat is voor de plaatselijke bevolking een dag om te recreeren. Het is hier normaal op zondag om een rondje berg te wandelen. Een man loopt met ons een gedeelte mee, en hij verteld, in zijn beste spaans, dat hij uit Geteria komt, een plaatsje aan de kust. Even later kunnen we er van bovenaf de berg op kijken. Door losliggende stenen is het oppassen geblazen en door niet op te letten, val ik dan ook. Mijn knie is wat kapot. Best schrikken voor ons, ik dacht even aan het einde voor mij op de camino. De man gaf mij een pleister, die hij standaard bij zich had. Het blijkt mee te vallen, gelukkig. De wandeling was erg mooi, zeer afwisselende etappes. Tot Geteria loopt de route vlak langs zee. Veel door heuvels waar druiveplanten worden gepland. We lopen door tot aan Deba. een mooie plaats aan het strand. Oud en vooral veel strandtoeristen. We slapen vannacht in een stationgebouw. De begaande grond is het stationgebouw en de 1ste en 2de verdieping is ingericht als herberg voor pelgrims. Het ziet er schoon en goed uit.

Debby 06.30 uur:
Van alles wat op ons pad gekomen is tot nu toe
Vannacht hebben we geslapen in een oude abdij met monniken die hun eigen bier brouwden. Natuurlijk hebben we dat geproefd. Gisteren (27 juli) hebben we op een terras gezeten met prachtig uitzicht. Zo geweldig mooi. We hebben een mis bezocht om 20.00 uur en daarna gezamenlijk met andere pelgrims in de keuken gegeten. In totaal zo'n twintig personen van verschillende nationaliteiten. o.a. uit Australië, Peru en Duitsland. Erg grappig al die verschillende mensen en hun eetgewoontes. Met z'n allen aan een grote pan soep met grote spruiten heel veel groente en nog meer vermicelli. En natuurlijk brood
nu zit ik om 06.15 met uitzicht op de zonsopgang. Lyanne slaapt nog en de pelgrims komen weer langzaam op gang. We wachtten op ontbijt brood en koffie om vervolgens om 08.00 uur een korte mis bij te wonen. Daarna gaan we weer op pad. Het weer is goed en de route behoorlijk zwaar. Lyanne is eergisteren gevallen. we schrokken erg. Haar hele been lag dubbel. Gelukkig had ze alleen een fikse schaafwond. Tijdens het lopen had ze gelukkig alleen last van haar knie. Het is gelukkig dragelijk.

nu maar kijken wat de dag van vandaag ons weer brengt. Lyanne wakker maken, rugzak weer pakken. Tot nu toe nog steeds geen Wifi daarom maar even een fototje met wat tekst via het telefoonnetwerk (oeps dat kost data)

Lyanne 18.00 uur:

Vanuit een warm Gernika schrijf ik dit bericht. Vandaag zijn we, na 17 km warmweer, maar wederom een mooie dag, op tijd gestopt
Vannacht hebben we redelijk geslapen in een klooster de Monasterio de santa Maria de Zanarruza.
Een klooster met nog 7 monniken. Slaapgelegenheid is goed te vinden. De weg is redelijk ingesteld op pelgrims. Veel spanjaarden en Italianen lopen mee om een week vakantie te nemen. Het gaat allemaal goed dus. De spieren worden zeker op de proef gesteld. Het is tot nu toe zwaarder als de Camino Frances, vanwege de vele stijgingen en dalingen. De uitzichten zijn schitterend. We zitten nu iets meer in het binnenland en morgen zal de weg teruglopen naar de kust van Bilbao. Door een kleine regenbui gisteren was het al behoorlijk uitkijken op de bosweggetjes, het was erg glibberig en glad. Nu genieten wij even van een middag niets doen. In Gernika staat de arbol de Gernika, het is een grote dikke boom. Voor de Basken is het een symbool voor hun vrijheid en vroeg bevochten rechten. De boom is er zo aan toe dat je er midden in kunt staan. In het grote park van Gernika is het heerlijk.
Vanavond hebben we een pension. Even tijd om wat te wassen en te relaxen, ons eigen ding te doen. Groetjes van ons.

• 28 Juli 2015 - 18:31

Sjaak Mostert:

Leuk dat je weer een berichtje hebt geschreven. Kan ik jullie loop avonturen ook meemaken. Het gaat dus tot nog toe allemaal goed. Ik hoop dat jullie ook prima weer hebben. Hier valt het nogal een beetje tegen, maar het goede weer komt er weer aan. Hoeveel kilometer moeten jullie afleggen voordat jullie het einddoel hebben bereikt? In ieder gebal was het weer leuk om jullie schriftelijk te kunnen volgen. Tot het volgende berichtje zou ik maar zeggen. Groetjes uit Den Helder voor jullie beiden. Sjaak Mostert.

• 28 Juli 2015 - 20:26

Lyanne Paskamp:

Ook bij de andere verslagen zijn (nieuwe) foto's geplaatst

• 28 Juli 2015 - 21:38

Gerard Middelhuis:

Beste Debby en Lyanne.

Een optimistisch bericht. Heel belangrijk onderweg!
    " Loat oe nich op kop zitt'n, heur ieleu dat!"'

Gerard

• 29 Juli 2015 - 11:26

Karin Van Willick:

Beste Debby en Lyanne.
    Wat leuk om jullie berichten te lezen.
    En dat bier drinken is jou, Debby, wel toevertrouwd.
    Ik wens jullie nog heel veel wandelplezier en blijf jullie volgen.
    Groetjes Karin

• 29 Juli 2015 - 12:50

Jenny En Richard:

Lieve Pelgrims,

Wat ontzettend leuk om op deze manier op de hoogte te blijven
    en met jullie mee te "lopen".

Veel goeds toegewenst.

Lieve groeten,

Jenny en Richard

• 29 Juli 2015 - 17:53

Lyanne Paskamp:

Gerard, vandaag was het even een competitiestrijd bij de herberg, maar ook dat is goed gekomen! Alles gaat voorspoedig.groetjes we denken aan je

• 29 Juli 2015 - 17:56

Lyanne Paskamp:

Sjaak, nog ongeveer 700 km. Niet bij stilstaan! We bekijken alles van dag tot dag. Groetjes wij denken ook aan jouw ;)

• 29 Juli 2015 - 18:01

Debby:

Eigenlijk moest ik voor mijn verhaal nog, ....waar ben jij vandaag dankbaar voor..?..... Als je zo aan het lopen bent, heb je tijd om na te denken..die vraag stel ik mezelf vaak, dankbaar ben ik eigenlijk de hele weg, en dan is er genoeg om dankbaar te zijn, aangezien ik niet zon grote schrijver ben maar meer een prater, houden jullie het het antwoord te goed ;)jullie allemaal de groetjes uit lezama