21 juli voorbereiding - Reisverslag uit Goor, Nederland van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu 21 juli voorbereiding - Reisverslag uit Goor, Nederland van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu

21 juli voorbereiding

Door: lyanne

Blijf op de hoogte en volg lyanne

21 Juli 2015 | Nederland, Goor

Een verslag van een pelgrimstocht naar Santiago begint natuurlijk altijd met de vraag naar het waarom. Waarom ga je vier weken lang door weer en wind met een flink gewicht op je rug 860 kilometer lopen? Meestal is het antwoord niet zonder meer te geven.

Ik denk dat het belangrijkste motief is om even weg te zijn uit de dagelijkse "beslommeringen". Het antwoord op de vraag waarom, zijn zoveel stukjes: Bezinning, bezieling, waarderen, relativeren, ont-moeten maar ook vooral genieten.
De gouden stelregel voor fietsers en wandelaars is "Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen". Ik weet niet of deze regel echt voor ons is gesteld. We laten wel veel thuis maar of dit mooi meegenomen is? Het feit is wel dat simpelweg niet alles in de rugzak past. De lading van de "rugzak" zal zwaar genoeg zijn. Maar om het even los te laten, zal wel mooi meegenomen zijn.
Wat er wel meegaan zijn een paar steentjes. Stenen met een lading of verhaal.
Bijna in Compostela aangekomen, bij het dorp Foncebadon staat sinds de 11de eeuw een groot ijzeren kruis “Cruz de Ferro”.
Aan de voet ervan legden de voorbijtrekkende pelgrims traditiegetrouw een steen, die ze van thuis hadden meegenomen. Hiermee leggen ze symbolisch hun lasten af. Dit gebruik bestaat nog steeds. Er worden ook wel eens steentjes van vrienden en familie meegenomen.
Dit keer komen we niet langs "Cruz de Ferro", maar we zullen deze onderweg met respect en zorgvuldigheid achterlaten. In het speciaal wil ik de steen van Ben Freriksen noemen. Ben is dit jaar overleden. Debby heeft hem mogen verplegen. Hij heeft zelf de steen uitgezocht en aan Debby meegegeven. Hoe en op welk moment wij deze steen achterlaten, zal ons gevoel zeggen. Hier vertrouwen we op.
Een klein beetje weten we wat ons te wachten staat. In 2009 (Burgos-Santiago de Compostella) Camino Frances; 2011 (Lissabon-Fatima) camino Portugues; 2013 (Le Puy -Aubrac) GR65; 2014(Lourdes-StJeanPiedduPort) GR78
Dit jaar wordt het de Camino del Norte(Irun-Oviedo) CaminoPrimitivo(Oviedo-Santiago de Compostella). totaal 860 km.

Bij verwachtingen kunnen dingen erg tegenvallen, daarom verwachten wij het onverwachte. Wel verwachten we op onze 50e verjaardag Compostella binnen te lopen. Al moeten we kruipen, dit is ons doel.