10 augustus - Reisverslag uit Grandas de Salime, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu 10 augustus - Reisverslag uit Grandas de Salime, Spanje van lyanne Paskamp - WaarBenJij.nu

10 augustus

Door: debbylyanne

Blijf op de hoogte en volg lyanne

10 Augustus 2015 | Spanje, Grandas de Salime

Als we het over een bijzondere dag hebben, is deze dag er wel 1 van. Vanmorgen hebben we om 7 uur ontbeten, inkopen gedaan bij de plaatselijke supermarkt en onze weg vervolgd. De dorpjes zijn zo klein dat als er iets is als een bar of winkel is het goed om daar gebruik van te maken. In deze stukken op de camino is het belangrijk om voorraad te hebben. We zijn hier voor ook gewaarschuwd. Vandaag met het weggaan hingen de wolken erg laag. Langzaam trok de zon op en alles klopte. Het weer was prachtig, de natuur, de bergen. Een gevoel van vrijheid, dankbaarheid en bevoorrecht gevoel hier te mogen lopen. Belgerinkel van een groep koeien, vlinders, vogels, hagedisjes en een mooi in bloei staande heide. Af en toe een bon camino van de pelgrims die hier lopen en that's IT. Genieten van alles om ons heen.

Een mooie dag waarin alles samen valt, een goed moment om de stenen die we mee genomen hebben, hier achter te laten. Op het hoogste punt vandaag, 1200 mtr, hebben wij hier de tijd voor genomen. Ik hoop dat de beelden op het filmpje dit een beetje duidelijk maakt. Het gevoel erbij is niet in beeld uit te drukken, maar we kunnen er goed op terug kijken. Een moment in ons leven, die we samen hebben gemaakt als een herinnering die gegrift staat in ons hart. Achter laten of afscheid nemen is niet onze beste kant!

Om 16.00 uur zijn de eerste huizen weer in zicht. Een groep pelgrims zit bij de bar te wachten op de bus. Omdat we de tijd hebben genomen van deze etappe met alles wat er zo bij hoorde, was het wat later geworden en alle herbergen waren vol. Geen plek meer te krijgen. Geen probleem, we moesten wachten tot er half 7 een bus vertrok naar de dichtstbijzijnde plaats, waar genoeg plek zou zijn. Met een bus vol pelgrims vertrokken we 20 km verder langs de route die we de volgende dag zouden afleggen. 6:30 uur in de morgen konden we de bus terug nemen waar we deze dag geëindigd zijn, om de weg weer lopend te vervolgen. We slapen vannacht in Grandas de Salime. Ook in deze plaats was het al moeilijk een slaapplek te vinden. Ik denk dat wij nog geluk hebben gehad een onderdak te krijgen.
Groetjes

• 10 Augustus 2015 - 23:57

Ellen:

Hallo debby en lyanne,
    Gisteren was jullie site even niet bereikbaar, dus vanavond direct weer alles gelezen en foto's gezien.
    Wat een mooie omgeving en wat voor verschillende mensen treffen jullie onderweg, prachtig gewoon.
    Fijn dat het jullie weer meezit, maar pas op voor de valkuilen!!!!!!!
    Heel veel plezier nog en hebben jullie meegenomen steentjes al een plekje of bewaren jullie die voor het eind? Groetjes Ellen.

• 28 Augustus 2015 - 12:51

Fiona:

Hi Debby & Lyanne,
    I am just back from Santiago (in Barcelona) & am reliving my own experiences as I look at your blog. Google translate is helping me with the Dutch!
    I agree with you, this was a very special day. I appreciated it even more once it rained for the next 5 days. I asked Matteo how you keep the peace in your life that you find in these mountains, & he said, "You take it with you." I hope you have been able to do that.
    In the end I had more trouble with my blisters walking into Lugo, so I took a couple of days off, reconsidered what I was doing & took a train to Ferrol. From there I walked the Camino Ingles quite slowly, & wasn't too bad once I arrived in Santiago.
    I will definitely take your advice & make another pilgrimage when I turn 50 - it's not far away!